Despre participarea tinerilor

„Participarea tinerilor în viața democratică înseamnă ca tinerii, fie individual, fie în grupuri, să aibă dreptul, mijloacele, spațiul, oportunitatea și, unde este necesar, sprijinul pentru a-și exprima liber opiniile, a contribui la și a influența luarea deciziilor societale în chestiuni care îi afectează și a fi activi în viața democratică și civică a comunităților noastre.”

Participarea tinerilor înseamnă VOCE și ACȚIUNE.

VOCE – Tinerii își exprimă opiniile către factorii de decizie (cum ar fi politicieni, elaboratori de politici, directori de școli sau lideri comunitari). Scopul este de a încuraja factorii de decizie să facă schimbări bazate pe opiniile tinerilor.

ACȚIUNE – Tinerii întreprind acțiuni colective sau individuale pentru a aduce o schimbare în lumea din jurul lor. În loc să ceară factorilor de decizie să facă schimbarea, tinerii conduc schimbarea ei înșiși.

Principii de participare a tinerilor

Marc Jans și Kurt De Backer au dezvoltat un model de participare a tinerilor numit “3C” sau “triunghiul participării” care pleacă de la prezumția că participarea se bazează pe:

  • PROVOCARE (Challenge), implicând teme relevante, legate de realitatea cotidiană a tinerilor și care ar trebui să îi stimuleze și co-intereseze;
  • CAPACITARE (Capacity) plecând de la resursele și capacitatea tinerilor de a se implica în proces precum și de la faptul că abilitățile necesare există sau pot fi dezvoltate în timp
  • CONECTARE/CONEXIUNI (Connection) prin conectarea tinerilor la oameni, comunitate, idei sau idealuri conștientizând pe de o parte faptul că nu sunt singuri, iar pe de altă parte că au surse de inspirație cu care se pot identifica sau grupuri/organizații în care contează și pot obține sprijinul necesar.

Cum trebuie să fie participarea tinerilor pentru a fi eficientă

  • ACCESIBILĂ fără discriminare tuturor tinerilor indiferent de mediu de proveniență, naționalitate, religie etc
  • VOLUNTARĂ, fără a deveni obligatorie și respectând dreptul tinerilor de a decide dacă participa sau nu
  • RELEVANTĂ pentru nevoile tinerilor, stimulându-i pe aceștia să se implice în aspectele care îi vizează în mod direct, să caute soluții la probleme prin o schimbare pozitivă, să capete noi competențe sau să își urmărească interesele și pasiunile, în felul acesta asumându-și responsabilitatea pentru ei înșiși și pentru comunitățile lor
  • VALOROASĂ și fiecare să simtă că își aduce contribuția (chiar dacă aceasta este limitată)
  • BENEFICĂ pentru toți actorii implicați, fie că sunt tineri, adulți, organizații sau comunități, urmărind astfel schimbări pozitive atât în plan personal cât și la nivel organizațional sau social  pentru toți actorii implicați
  • DIVERSIFICATĂ, oferind mai multe modele de intervenție și forme de implicare astfel încât aceștia să poate alege cea mai relevantă și interesantă pentru ei
  • SUSȚINUTĂ DE RESURSE,  precum resurse umane, timp, finanțare, know-how etc, în caz contrar implicare devenind limitată, chiar imposibilă
  • bazate pe un PARTENERIAT REAL cu adulții, prin comunicarea așteptărilor și temerilor, negocierea rolurilor, împărțirea responsabilităților și a puterii în funcție de capacitate și nevoi
  • TRANSPARENTĂ, toți cei implicați fiind conștienți de scopul, limitele procesului și înțelegerea tipului de influență pe care cei implicați îl au, ce pot schimba și ce nu
  • ANCORATĂ ÎN PRINCIPII DE POLITICĂ PUBLICĂ nu doar o tehnică sau formă de implicare, având fațete și niveluri diferite și fiind prezentă transversal în diferitele politici și strategii organizaționale și comunitare
  • AGREABILĂ, prin faptul că aduce satisfacție și plăcerea de a fi implicat

Forme ale participării tinerilor

Exemple de FORME TRADIȚIONALE: votul, candidatura la alegeri, aderarea la un sindicat, consilii de tineret, forumuri de tineret, consilii școlare și unele tipuri de organizații de tineret

Exemple de FORME ALTERNATIVE:

  • Mișcări de campanie și activism al tinerilor, în special bazate pe probleme sau cauze unice, cum ar fi mișcarea ecologistă.
  • Proiecte de participare bazate pe instrumente digitale și spații sau comunități digitale. 
  • Co-producție și co-management, în care tinerii și factorii de decizie împart responsabilitatea pentru crearea sau gestionarea unui lucru.
  • Proiecte de democrație deliberativă, în care tinerii lucrează în colaborare cu factorii de decizie politică pentru a crea idei noi.
  • Tineri care găsesc noi modalități de a utiliza spațiile publice și comunitare, cum ar fi deschiderea unei cafenele comunitare.

Participarea tinerilor în viața locală și regională

Congresul Autorităților Locale și Regionale al Consiliului Europei a adoptat Carta Europeană revizuită privind Participarea tinerilor în viața locală și regională, ca rezultat al dialogului dintre tineri și reprezentanții locali și regionali.

“Participarea activă a tinerilor la deciziile și acțiunile la nivel local și regional este esențială dacă vrem să construim societăți mai democratice, mai solidare și mai prospere. Participarea la viața democratică a unei comunități, oricare ar fi aceasta, nu înseamnă doar a vota ori a te prezenta la alegeri, deși acestea constituie elemente importante. A participa și a fi un cetățean activ înseamnă a avea dreptul, mijloacele, locul, posibilitatea și, dacă e necesar, sprijinul pentru a participa la decizii, a le influența și a te angaja în acțiuni și activități care să contribuie la construirea unei societăți mai bune.” (Preambulul Cartei europene revizuite privind participarea tinerilor la viața locală și regională)

Preambulul Cartei europene revizuite privind participarea tinerilor la viața locală și regională arată clar că participarea efectivă a tineretului este indispensabilă pentru sănătatea unei societăți democratice. Este foarte important să amintim acest lucru, întrucât tinerii se depărtează din ce în ce mai mult de procesele politice tradiționale, cum se observă de câțiva ani. Doar atunci când politicile publice — fie ele naționale, regionale sau locale — vor răspunde la situația reală a tinerilor, interesul acestora pentru politică va putea reînvia.

Carta revizuită este formată din trei părți: politica sectorială, instrumentele de participare a tinerilor și participarea tinerilor în afacerile locale și regionale.

În partea I, Carta revizuită enumeră diferite domenii – ca sănătatea, urbanismul, educația, etc. – și formulează un anumit număr de măsuri concrete care pot contribui în mod util la implicarea tinerilor în colectivitate.

Partea a II-a detaliază ideile și uneltele de care dispun autoritățile locale și regionale pentru ameliorarea participării tinerilor, precum formarea, serviciile de informare, tehnologiile de informare și comunicare, organizațiile de tineret, etc.

Partea a III-a se referă mai ales la participarea instituțională și la tipurile de structuri și de asistență care trebuie create pentru a-i implica pe tineri în procesele care să le permită să-și identifice necesitățile, să caute soluții, să ia hotărâri în domeniile care-i interesează și să propună activități împreună cu colectivitățile locale și regionale, de pe picior de egalitate. Poate fi vorba mai ales de consiliere,de discuții sau de forumuri ale tineretului, care ar trebui de exemplu să fie structuri permanente, compuse din membri aleși sau numiți, care să le acorde tinerilor responsabilitatea directă a proiectelor, politicilor, etc.

Participarea tinerilor în Strategia Uniunii Europene pentru Tineret pe perioada 2019-2027

IMPLICARE

Furnizarea de căi pentru implicarea tinerilor în viețile lor de zi cu zi, dar și în viața democratică este esențială pentru o democrație care funcționează și pentru societate în ansamblu. AXAREA PE PARTICIPAREA TINERILOR este deosebit de importantă având în vedere că orice decizie luată astăzi va avea cel mai mare impact asupra actualei generații de tineri. De asemenea, grupa de vârstă a tinerilor este mai puțin reprezentată în organele politice și are mai puține oportunități față de celelalte grupuri de vârstă de a influența procesele decizionale și de a participa la acestea. STRATEGIA UE PENTRU TINERET URMĂREȘTE O PARTICIPARE EFECTIVĂ A TINERILOR LA DIMENSIUNEA CIVICĂ, ECONOMICĂ, SOCIALĂ, CULTURALĂ ȘI POLITICĂ. Prin urmare, implicarea tinerilor trebuie să fie o piatră de temelie a viitoarei cooperări privind politica de tineret a UE. Aceasta înseamnă, de asemenea, că tinerii trebuie să aibă un cuvânt de spus cu privire la elaborarea, punerea în aplicare și evaluarea politicilor care îi vizează, cum ar fi Strategia UE pentru tineret, precum și strategiile naționale pentru tineret. Pentru a spori, pe cât posibil, caracterul favorabil incluziunii și în vederea adaptării la provocările existente și viitoare, EXPLORAREA DE FORME NOI ȘI ALTERNATIVE DE PARTICIPARE ESTE ESENȚIALĂ.

Consiliul UE și reprezentanții guvernelor statelor membre, reuniți în cadrul Consiliului UE, invită statele membre și Comisia Europeană ca, în limita domeniilor de competență proprii:

  • să încurajeze și să promoveze participarea democratică și favorabilă incluziunii a tuturor tinerilor în societate și în procesele democratice;
  • să implice în mod activ tinerii, organizațiile de tineret și alți organizatori de activități pentru tineret în elaborarea, punerea în aplicare și evaluarea politicilor care afectează viețile tinerilor la nivel local, regional, național și european;
  • să sprijine înființarea și dezvoltarea de reprezentanțe de tineret la nivel local, regional și național, recunoscând dreptul tinerilor de a participa și de a se organiza, precum și recunoașterea structurilor reprezentative de tineret și implicarea acestora în lucrările autorităților locale, regionale, naționale și europene;
  • să sprijine și să transmită dialogul UE cu tinerii pentru a include diverse voci ale tinerilor în procesele decizionale la toate nivelurile și pentru a promova dezvoltarea competențelor necesare pentru cetățenie, prin educația civică și strategii de învățare;
  • să sprijine și să dezvolte oportunități de „învățare a participării”, dezvoltând interesul pentru acțiuni participative și ajutând tinerii să se pregătească pentru participare;
  • să exploreze și să promoveze utilizarea unor forme inovatoare și alternative ale participării democratice, de exemplu instrumente digitale ale democrației, și să faciliteze accesul la acestea pentru a sprijini participarea tinerilor la viața democratică și a implica tinerii într-un mod favorabil incluziunii, fiind conștiente totodată de faptul că anumiți tineri nu au acces la internet și la tehnologii digitale sau nu au aptitudinile necesare pentru a le folosi.

Strategia & Toolkit-ul pentru participarea tinerilor (SALTO)

Strategia pentru participarea tinerilor urmărește să contribuie la realizarea obiectivelor Strategiei UE pentru Tineret și a Obiectivelor Europene pentru Tineret legate de participarea tinerilor. Ea intenționează să permită unei varietăți de actori să valorifice mai eficient întregul potențial al programelor Erasmus+ și Corpul European de Solidaritate pentru a încuraja participarea tinerilor în viața democratică.

Strategia a fost elaborată de Centrul de Resurse pentru Participare și Informații SALTO în urma unui proces de consultare care a implicat contribuția Comisiei Europene, a Agențiilor Naționale, a factorilor de decizie, a experților și practicienilor din domeniu, a Consiliilor de Tineret, a Agențiilor Naționale și a altor părți interesate.

Această strategie este concepută pentru a oferi un cadru pentru colaborarea continuă între părțile interesate, care va dura cel puțin până la sfârșitul Strategiei UE pentru Tineret în 2027. Documentul în sine este destinat părților interesate care au un rol în susținerea implementării programelor.

Strategia este însoțită de asemenea de Pool-ul de Resurse pentru Participare și de un Toolkit pentru Participarea Tinerilor (dezvoltate de SALTO Participation & Information), care pot fi utilizate de tineri, lucrători de tineret, formatori sau alții care caută suport și îndrumare practică în dezvoltarea participării tinerilor în cadrul proiectelor specifice.

Toolkit-ul pentru participarea tinerilor conține 12 module, fiecare dintre ele putând fi utilizat ca resursă independentă, care se combină pentru a forma o trusă de instrumente pentru tipuri specifice de acțiuni sau proiecte ale programelor de tineret ale UE. Conținutul fiecărui modul servește pentru a spori participarea folosind oportunitățile oferite de Erasmus+ și Corpul European de Solidaritate. În același timp, toate modulele sunt informate de trei aspecte importante pentru participarea tinerilor astăzi: Incluziunea și Diversitatea, Transformările Digitale și Sustenabilitatea.