Context: Un număr din ce în ce mai mare de tineri nu are încredere în UE și întâmpină dificultăți în înțelegerea principiilor, a valorilor și a modului de funcționare a acesteia. De asemenea, deficitele democratice din procesele UE au fost identificate ca fiind una dintre cauzele euroscepticismului în creștere în rândul tinerilor.
Obiectiv: Întărirea sentimentului de apartenență al tinerilor la proiectul european și construirea unei punți între UE și tineri pentru redobândirea încrederii și sporirea gradului de participare.
Obiective specifice
- Garantarea implicării semnificative a tinerilor, precum și a dialogului în toate etapele decizionale ale UE prin îmbunătățirea mecanismelor participative existente și prin crearea unor noi mecanisme de acest tip;
- Asigurarea accesului egal la informații imparțiale de calitate și adaptate tinerilor despre modul în care funcționează UE, despre modalitățile de a se implica în UE, precum și despre oportunitățile oferite de aceasta;
- Introducerea și sporirea educației cu privire la Europa și la UE în contexte formale și nonformale;
- Garantarea reprezentării echitabile a tuturor statelor membre în organele politice și administrative ale UE, în conformitate cu principiul cetățeniei egale;
- Creșterea bugetului și a impactului programelor UE în domeniul tineretului;
- Consolidarea încrederii tinerilor în proiectul UE prin abordarea deficitului democratic, a lipsei de transparență și de vizibilitate;
- Instituționalizarea evaluării politicilor UE în ceea ce privește caracterul adaptat tinerilor, impactul și efectul acestora.
Context: Discriminarea de gen încă afectează numeroși tineri, în special femeile tinere. Trebuie garantate șanse egale, precum și accesul egal la drepturi pentru tineri, indiferent de gen, inclusiv pentru tinerii care nu se încadrează într-o clasificare binară, precum și pentru tinerii LGBTQI+.
Obiectiv: Asigurarea egalității tuturor, indiferent de gen, precum și a abordărilor care iau în considerare dimensiunea de gen în toate domeniile vieții tinerilor.
Obiective specifice
- Combaterea discriminării și asigurarea egalității tuturor, indiferent de gen, în viața culturală, politică și socioeconomică;
- Realizarea unei conștientizări universale a inegalității bazate pe gen, precum și a discriminării, în special în mass-media;
- Eradicarea violenței de gen prin abordarea și combaterea acesteia în mod eficace, în toate formele sale;
- Eliminarea stereotipurilor legate de rolurile de gen și acceptarea diferitelor identități de gen în sistemele de educație, în viața de familie, la locul de muncă, precum și în alte domenii ale vieții;
- Eradicarea discriminării structurale pe bază de gen de pe piața muncii și asigurarea drepturilor egale, a accesului egal, precum și a șanselor egale;
- Asigurarea remunerației egale pentru muncă egală, precum și împărțirea echitabilă a responsabilităților de îngrijire;
- Asigurarea accesului egal la educația formală și nonformală, precum și a faptului că modul de concepere a sistemelor de învățământ urmează abordări care iau în considerare dimensiunea de gen.
Context: O treime din tinerii din Europa sunt expuși riscului sărăciei și al excluderii sociale. Mulți tineri nu beneficiază de drepturile lor sociale. Mulți continuă să se confrunte cu discriminări multiple, cu prejudecăți, precum și cu infracțiuni motivate de ură. Noile fenomene în materie de migrație au generat o serie de provocări sociale și în materie de incluziune. Prin urmare, este esențial să se depună eforturi în direcția respectării drepturilor tuturor tinerilor în Europa, inclusiv ale celor mai marginalizați și excluși.
Obiectiv: Facilitarea și asigurarea incluziunii tuturor tinerilor în societate
Obiective specifice
- Furnizarea de protecție juridică și punerea în aplicare a instrumentelor juridice internaționale pentru combaterea tuturor tipurilor de discriminare și de discursuri ale urii, recunoscând că tinerii se confruntă cu multiple forme de discriminare;
- Consolidarea diseminării informațiilor către tinerii marginalizați pentru a garanta că aceștia sunt informați cu privire la spațiile, oportunitățile și experiențele disponibile pentru ei;
- Asigurarea că toți tinerii marginalizați au un acces legal la medii de învățare formală și nonformală, abordând toate dimensiunile incluziunii;
- Consolidarea capacităților formatorilor de a lucra cu tineri marginalizați;
- Furnizarea de spații, oportunități, resurse și programe suplimentare pentru a promova dialogul și coeziunea socială și combaterea discriminării și a segregării;
- Îmbunătățirea sprijinului social prin punerea în aplicare a dreptului la un venit de subzistență, a condițiilor de muncă echitabile, a accesului universal la servicii de sănătate de calitate, precum și asigurarea unor măsuri specifice pentru tinerii marginalizați;
- Asigurarea faptului că tinerii marginalizați participă la toate procesele decizionale și sunt actori importanți în cadrul acestora, în special în ceea ce privește drepturile, starea lor de bine și interesele lor.
Context: Tinerii se confruntă cu dificultăți în verificarea acurateței și a fiabilității informațiilor. Aceștia trebuie să fie pregătiți într-un mod mai adecvat, pentru a se orienta în peisajul mass-media și pentru a participa la dialoguri constructive.
Obiectiv: Asigurarea îmbunătățirii accesului tinerilor la informații fiabile, sprijinirea capacității acestora de a evalua informațiile în mod critic, precum și de a se implica în dialoguri participative și constructive
Obiective specifice
- Înzestrarea tinerilor cu capacitatea de a fi utilizatori și producători de informații critici și responsabili;
- Asigurarea faptului că tinerii au capacitatea de a recunoaște și de a semnala știri în mod repetat înșelătoare, precum și de a verifica acuratețea surselor de știri utilizate;
- Asigurarea faptului că tinerii au capacitatea de a recunoaște și de a semnala discursuri ale urii, precum și discriminarea, atât online, cât și offline;
- Asigurarea faptului că tinerii pot participa la dialoguri respectuoase, tolerante și nonviolente, atât online, cât și offline;
- Garantarea unui acces simplu la informații ușor de înțeles, adaptate tinerilor, care respectă coduri de etică și standarde de calitate;
- Asigurarea faptului că părinții și tutorii, precum și toți cei care sunt implicați în educația și formarea tinerilor, dețin competențe media și digitale și că reprezintă surse de informații fiabile pentru tineri.
Context: Un număr semnificativ și în creștere de tineri din întreaga Europă își exprimă îngrijorarea cu privire la prevalența problemelor de sănătate mintală, precum nivelul ridicat de stres, anxietatea, depresia și alte boli mintale în rândul tinerilor. Tinerii menționează presiunile societale enorme cu care se confruntă în prezent și indică necesitatea unor servicii îmbunătățite de sănătate mintală pentru tineri.
Obiectiv: Atingerea unui nivel îmbunătățit de confort mintal și eliminarea stigmatizării problemelor de sănătate mintală, promovând astfel incluziunea socială a tuturor tinerilor
Obiective specifice
- Încurajarea dezvoltării unei conștiințe de sine și a unei mentalități mai puțin competitive prin stimularea aprecierii aptitudinilor și a punctelor forte personale;
- Garantarea drepturilor la muncă și la studiu pentru persoanele cu probleme de sănătate mintală atât în timpul bolii, cât și după aceasta, pentru a asigura că au capacitatea de a-și urma propriile ambiții;
- Dezvoltarea unei abordări cuprinzătoare și intersecționale pentru dispozițiile privind sănătatea mintală pentru toți, mai ales pentru grupurile marginalizate;
- Oferirea unor cursuri de formare de calitate în domeniul primului ajutor pentru sănătate mintală tuturor profesioniștilor care lucrează cu tinerii, precum și cu membrii de familie și prietenii tinerilor;
- Oferirea unui tratament accesibil tuturor, acordat cu tot respectul cuvenit și finanțat în mod corespunzător, incorporând prestații de înaltă calitate în toate unitățile sanitare;
- Acordarea unei atenții centrale măsurilor de prevenire menite să asigure că tinerii sunt înzestrați cu cunoștințele și aptitudinile necesare pentru o mai bună stare de bine mintală;
- Combaterea stigmatizării în privința problemelor de sănătate mintală prin elaborarea unor programe de sensibilizare.
Context: În pofida angajamentului la nivelul UE față de dezvoltarea rurală și dat fiind faptul că, până în 2015, aproape o treime din populația UE era stabilită în zonele rurale, predomină diferențele între locuitorii din zonele urbane și cei din zonele rurale. De aceea, este important să se asigure egalitatea între tinerii din mediul urban și cei din mediul rural.
Obiectiv: Crearea condițiilor care să le permită tinerilor să își împlinească potențialul în zonele rurale
Obiective specifice
- Asigurarea infrastructurii adecvate în zonele rurale pentru a le furniza tinerilor în mod echitabil servicii publice, acces la date și posibilități de obținere a locuințelor;
- Asigurarea creării în zonele rurale a unor locuri de muncă durabile și de calitate ridicată, accesibile tinerilor;
- Asigurarea descentralizării diferitelor activități de către tineri, pentru tineri și împreună cu tinerii pentru a susține incluziunea acestora și în folosul comunităților locale;
- Asigurarea faptului că tinerii din zonele rurale participă activ la procesele decizionale;
- Asigurarea accesului egal la educație de înaltă calitate pentru tinerii din zonele rurale;
- Construirea unei imagini pozitive a zonelor rurale;
- Asigurarea protecției tradițiilor din mediul rural.
Context: Tinerii se confruntă cu dificultăți generate de șomajul ridicat în rândul tinerilor, de condițiile de muncă precare și abuzive și de discriminarea atât pe piața muncii, cât și la locul de muncă. Lipsa informațiilor și a competențelor adecvate pentru viitoarea încadrare în muncă îi împiedică pe tineri să se integreze pe deplin pe piața muncii. În consecință, trebuie luate măsuri pentru a se asigura locuri de muncă de calitate pentru toți.
Obiectiv: Garantarea unei piețe a muncii accesibile, cu oportunități care să ducă la locuri de muncă de calitate pentru toți tinerii
Obiective specifice
- Crearea unor locuri de muncă de calitate, care să garanteze condiții de muncă echitabile, dreptul la muncă și dreptul la un venit de subzistență pentru toți tinerii;
- Garantarea protecției sociale și a asistenței medicale pentru toți lucrătorii tineri;
- Garantarea tratamentului echitabil și a egalității de șanse pentru toți tinerii pentru a pune capăt discriminării de pe piața muncii;
- Asigurarea egalității de șanse astfel încât toți tinerii să își dezvolte aptitudinile necesare și să câștige experiență practică pentru a netezi tranziția de la educație la piața muncii;
- Garantarea recunoașterii și a validării competențelor dobândite prin stagii, ucenicii și alte forme de învățare la locul de muncă, precum și prin voluntariat și educația nonformală;
- Asigurarea implicării tinerilor și a organizațiilor de tineret drept parteneri egali în elaborarea, punerea în aplicare, monitorizarea și evaluarea politicilor de ocupare a forței de muncă la toate nivelurile;
- Asigurarea accesului echitabil la informații de calitate și la mecanisme de sprijin adecvate pentru a-i pregăti pe tineri pentru evoluțiile de piața muncii și pentru viitorul muncii.
Context: Educația rămâne un factor-cheie pentru cetățenia activă, pentru societatea favorabilă incluziunii și pentru ocuparea forței de muncă. Din acest motiv, trebuie să ne lărgim viziunea despre educația în secolul XXI, punând un accent mai mare pe aptitudinile transferabile, pe învățarea centrată pe student și pe educația nonformală, pentru a ajunge la un acces cu adevărat egal și universal la învățarea de calitate.
Obiectiv: Integrarea și îmbunătățirea diferitelor forme de învățare, pentru a-i pregăti pe tineri pentru provocările unei vieți în perpetuă schimbare în secolul XXI.
Obiective specifice
- Garantarea accesului universal și egal la educație de calitate și la învățare pe tot parcursul vieții;
- Asigurarea faptului că toți tinerii au acces la educație nonformală la toate nivelurile, finanțată în mod adecvat, care să fie recunoscută și validată;
- Promovarea unei atitudini deschise și sprijinirea dezvoltării aptitudinilor interpersonale și interculturale;
- Crearea și implementarea unor metode centrate pe cursant mai personalizate, mai participative și mai cooperative în fiecare etapă a procesului educativ;
- Garantarea faptului că educația îi înzestrează pe toți tinerii cu deprinderi de viață precum gestionarea banilor și educația sanitară, inclusiv sănătatea sexuală și a reproducerii;
- Incorporarea unor metode în cadrul educației formale și a celei nonformale care să le permită cursanților să își dezvolte aptitudinile personale, inclusiv gândirea critică și analitică, creativitatea și capacitatea de învățare;
- Asigurarea faptului că tinerii au acces la educație civică, menită să le ofere cunoștințe solide despre sistemele politice, democrație și drepturile omului, care să fie dobândite și prin experiențe în cadrul comunității, pentru a promova participarea civilă activă.
Context: Tinerii sunt subreprezentați în procesele decizionale care îi privesc, chiar dacă implicarea lor este crucială pentru democrație. Este nevoie ca tinerii să aibă acces la spații fizice din cadrul comunităților lor, care să le susțină dezvoltarea personală, culturală și politică.
Obiectiv: Consolidarea participării democratice a tinerilor și a autonomiei acestora, precum și punerea la dispoziție a spațiilor dedicate tinerilor în toate sferele societății
Obiective specifice
- Asigurarea faptului că tinerii pot influența în mod adecvat toate sferele societății și toate componentele proceselor decizionale, de la stabilirea agendei până la implementare, monitorizare și evaluare prin mecanisme și structuri adaptate și accesibile tinerilor, procedând astfel încât politicile să răspundă nevoilor tinerilor;
- Asigurarea accesului egal la luarea deciziilor de zi cu zi pentru toți tinerii, indiferent de mediul din care provin;
- Creșterea participării tineretului și, prin aceasta, dobândirea unei reprezentări echitabile în procesul electoral, precum și în cadrul organelor compuse din aleși și în cadrul altor organe decizionale de la toate nivelurile societății;
- Furnizarea unor spații și a unor infrastructuri gestionate de tineri, denumite „spații pentru tineret” și definite prin caracterul lor autonom, deschis și sigur, accesibil tuturor, oferind sprijin profesional pentru dezvoltare și asigurând posibilități pentru participarea tinerilor;
- Asigurarea unor spații virtuale sigure pentru tineret, accesibile pentru fiecare tânăr, care să ofere acces la informații și servicii, precum și să asigure posibilități pentru participarea tinerilor;
- Asigurarea finanțării durabile, a recunoașterii comune și a dezvoltării activităților de calitate pentru tineret cu scopul de a consolida organizațiile pentru tineret și rolul acestora în incluziune, participare și educație nonformală;
- Oferirea de informații adaptate tinerilor, relevante și exhaustive, dezvoltate inclusiv de către și împreună cu tinerii, pentru a permite participarea tineretului.
Context: În zilele noastre consumăm într-un mod care depășește capacitatea mediului de a face față. Societatea trebuie să acționeze împotriva schimbărilor climatice și a amenințărilor tot mai mari pentru mediu. Societatea noastră nu poate însă rezolva o problemă pe care nu dorește să o recunoască. Iată de ce toată lumea, inclusiv tinerii, trebuie să înceapă să își asume responsabilitatea pentru acțiunile sale și să aibă un impact asupra generațiilor viitoare. Să devii durabil nu este o alegere, ci o obligație.
Obiectiv: Să se ajungă la o societate în care toți tinerii să fie activi din punct de vedere ecologic, informați și capabili să producă o schimbare prin acțiunile lor cotidiene
Obiective specifice
- Asigurarea faptului că fiecare persoană, inclusiv tinerii, este conștientă de efectul acțiunilor sale asupra mediului;
- Înzestrarea întregii societății, și mai ales a tinerilor, cu capacitatea de a acționa drept factori ai schimbării pentru dezvoltarea durabilă și protecția mediului;
- Luarea în considerare a impactului fiecărei politici și al fiecărei decizii de viață asupra mediului, asigurând totodată că tinerii sunt incluși în procesul de elaborare a politicilor privind dezvoltarea durabilă, la toate nivelurile;
- Creșterea cooperării internaționale în scopul eliminării producției și a consumului care dăunează mediului;
- Sprijinirea și consolidarea oportunităților de voluntariat pentru tineri în domeniul mediului;
- Asigurarea faptului că fiecare persoană, și mai ales tinerii, are acces la infrastructuri ecologice pentru a avea un mod de viață mai durabil;
- Extinderea cercetării și a inovării în soluții și tehnologii ecologice.
Context: Organizațiile de tineret și programele europene de tineret reunesc milioane de tineri pentru a le susține cetățenia activă și a le dezvolta deprinderile de viață. Cu toate acestea, organizațiile de tineret și programele europene de tineret sunt în continuare subfinanțate și nu sunt recunoscute și nici ușor accesibile.
Obiectiv: Asigurarea accesului egal pentru toți tinerii în cadrul organizațiilor de tineret și al programelor europene de tineret, construind o societate bazată pe valorile europene și pe identitatea europeană
Obiective specifice
- Asigurarea vizibilității și oferirea unor informații de calitate despre organizațiile de tineret și programele europene de tineret, pentru toți tinerii;
- Asigurarea resurselor suficiente din programele UE pentru organizațiile de tineret, astfel încât acestea să poată dezvolta proiecte și să aibă acces la sprijin structural pentru a-și îndeplini obiectivele, susținându-le activitatea;
- Asigurarea faptului că organizațiile de tineret și programele europene de tineret sunt mai bine conectate la sistemele de învățământ, recunoscându-le drept factori care stimulează deprinderile de viață și cetățenia activă;
- Creșterea accesibilității programelor europene de tineret, asigurarea unui proces administrativ adaptat tinerilor și furnizarea de sprijin și de informații de calitate pentru toți participanții și candidații;
- Implicarea și sprijinirea tinerilor marginalizați, astfel încât aceștia să devină activi în organizațiile de tineret, în grupurile de tineri și în programele UE de tineret;
- Sporirea resurselor și diversificarea tipurilor de granturi și de inițiative disponibile pentru organizațiile de tineret și pentru grupurile de tineri;
- Asigurarea participării tinerilor la procesele de guvernare ale programelor europene de tineret.
Obiectivele Europene pentru Tineret se regăsesc în ANEXA 3 la Rezoluția privind un cadru pentru cooperarea europeană în domeniul tineretului: Strategia Uniunii Europene pentru Tineret pe perioada 2019-2027 (2018/C 456/01)